Wyrób nawyk picia wody w 5 krokach

Woda jest zdrowa. I potrzebna. I ważna dla organizmu. I w ogóle to przecież składamy się w większości z wody, dlatego powinniśmy jej pić dużo i regularnie. Jak zacząć regularnie pić wodę? Czy to że nie chce mi się pić znaczy że nie potrzebuje wody? Co mi to da ?

Każdy to wie, bo powtarzają nam to wszyscy od dziecka. Nawet w szkole się o tym uczymy. Teoretycznie.  A od wiedzy teoretycznej się niestety nie nawodnimy.

Jak zacząć przygodę z prawidłowym nawodnieniem ? W tych 5 krokach codzienne picie wody wejdzie Ci w nawyk:

1. Określ swoje zapotrzebowanie na wodę

Wiele można znaleźć informacji odnośnie tego  ILE WODY WYPIĆ W CIĄGU DNIA. 1l, 1,5l a może 2l? Kogo słuchać ?? najlepiej słuchać swojego organizmu. Użyj wzoru do określenia Twojego dziennego zapotrzebowania na wodę:

TWOJA WAGA x 30 ML : 250 = ILOŚĆ SZKLANEK DO WYPICIA  

Oczywiście jest to spore uproszczenie, nie bierze takich czynników pod uwagę jak płeć, metabolizm itp. Ale jest wystarczające i dzięki temu wiesz ile wody potrzebujesz każdego dnia. Przykład:

60 kg  x 30 ml : 250 = 7,2 ≈ 8  szklanek wody

Nie wliczaj wypijanej kawy i czarnej herbaty – nie składamy się roztworu kofeinowego tylko z wody 😉

2. Zasada 70% |  30%

Wiesz już jakie jest Twoje dzienne zapotrzebowanie. Podziel to tak, aby wypić 70% wody mniej więcej do godziny 14:00, a resztę później. Dlaczego? Rano nasz organizm budzi się do życia, nasz metabolizm i wszystkie procesy startują. Nasze jelita są najaktywniejsze rano, proces oczyszczania naszego organizmu zachodzi mniej więcej do południa. Dlatego większość naszego zapotrzebowania wypijmy do 14:00.

70% wody do 14:00
30% wody po 14:00

Picie mniejszej ilości wody po południu ma jeszcze jeden plus – nie będziemy się budzić w środku nocy żeby odwiedzać toaletę 😉

3. 2 szklanki wody zaraz po przebudzeniu się 

Zasada bez której ani rusz. Dla mnie jest to najważniejszy punkt, dzięki któremu doświadczyłam tych wszystkich korzyści o których możecie przeczytać TU. Woda z rana to absolutny punkt obowiązkowy naszego porannego rytuału. Po nocy musimy uzupełnić wodę  – nasz organizm całą noc pracuje, a przecież w tym czasie nie pijemy, bo śpimy. Z samego rana idziemy siku  i znowu tracimy wodę.

Nawadniając  organizm od rana, dajesz mu energetycznego kopa do działania

 Dzięki temu nasz organizm dostanie wodę potrzebną mu do procesów trawiennych. Rozkręcisz swój metabolizm na cały dzień, szybciej się obudzisz, będziesz miał więcej energii. Również będziesz  lepiej trawić i lepiej przyswajać, gdyż jelita powinny być dobrze nawodnione. Koniecznie dodaj rytuał  2 szklanki zaraz po przebudzeniu się do swojego poranka.  Dzięki wodzie jesteśmy lepiej odżywieni i zdrowsi 🙂

4. Pilnuj picia wody

Rozplanuj picie wody – wiesz już ile masz wypić, wiesz w jakich proporcjach i wiesz ze dwie szklanki wypijesz zaraz rano. Teraz przypilnuj aby wypić resztę wody. Są różne sposoby i tu musisz znaleźć swój. Ustaw przypomnienie w telefonie np. raz na godzinę, zainstaluj aplikację w telefonie itp. Ja używam papierowego PLANERA PICIA WODY na którym przejrzyście widać ile wody wypijam w ciągu dnia.

Pomocne jest również wybranie naczynia, które łatwo kontrolować. Ja osobiście polecam Ci picie z dzbanka.

5. Urozmaicaj

Możesz pokombinować i robić sobie „wody smakowe”. Nie kupuj ich gotowych wód smakowych, bo zawierają bardzo dużo cukru! Do wody możesz dodać szczyptę soli himalajskiej, alby uzupełniać minerały, zrobić domową lemoniade lub dodać mięte i wiele innych. Zobacz przykładowe -> Orzeźwiające wody smakowe DIY

5 komentarzy

  • Gonia 14 sierpnia 2017 at 19:14

    Dzięki za wzór na zapotrzebowanie na wodę 🙂 Motywujesz, każesz zrobić coś 🙂 dzięki! bądź wszędzie! czekam, aż zaczniesz wychodzić nawet z mojej lodówki 🙂

    Odpowiedz
    • pannazuzanna 30 września 2017 at 21:00

      dzięki 🙂

      Odpowiedz
  • Karolina 17 sierpnia 2017 at 23:49

    Super Zuzka :):)ja też pije dużo wody
    Łukaszowi najlepiej smakuje z limonką hehe

    Odpowiedz
  • Asia 12 września 2017 at 13:59

    Jaką wodę według Ciebie najlepiej pić? Mieneralną, źródlaną, gotowaną, może kranówkę? Czy to ma znaczenie dla organizmu? (w sensie wody, nie składników mineralnych)

    Odpowiedz
    • pannazuzanna 30 września 2017 at 21:00

      Ja jestem za piciem wody źródlanej lub kranówki, którą można przefiltrować. Mineralna jest też OK, ale przechowywanie jej w butelkach plastikowych jest zdecydowanie na NIE. Niedługo na blogu będzie cały wpis o tym jaką wodę pić 🙂

      Odpowiedz

Leave a Comment